In het BBV 2004 werden gemeenten voor het eerst verplicht om niet-financiële informatie in de begroting en jaarstukken op te nemen. Naast de financiële gegevens werden de 3 ‘w-vragen’ (wat mag het kosten, wat willen we bereiken en wat gaat we daarvoor doen) opgenomen. Dit heeft er toe geleid dat de begrotingen beleidsmatiger werden. Het wordt steeds belangrijker voor gemeenten om te kunnen sturen op basis van meetbare prestaties.
Naast de uniforme taakvelden, wordt daarom in het herziene BBV voorgeschreven dat gemeenten vanaf 2017 een basisset van 39 beleidsindicatoren hanteren voor de begroting en verantwoordingsstukken. Desgewenst kunnen daar eigen indicatoren, toegesneden op de lokale situatie, aan worden toegevoegd. De indicatoren maken deel uit van de beleidsbegroting bij de programma’s.
Zo kunnen raadsleden en anderen een helder beeld vormen over de beleidsresultaten van de gemeente en gemeenten onderling vergelijken.
Voor de gemeenten is door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING), met raadpleging van enkele gemeenten, een lijst van indicatoren ontwikkeld en samengesteld. Daarbij golden een aantal belangrijke uitgangspunten:
- de indicatoren leveren een bijdrage aan de versterking van het horizontaal toezicht;
- de raadsleden worden daarmee in staat gesteld om op maatschappelijke effecten te kunnen sturen;
- de indicatoren zijn van toepassing op alle gemeenten;
- de indicatoren zijn gebaseerd op landelijke bronnen waardoor er geen extra informatie uitvraag hoeft te worden gedaan en zodat gemeenten automatisch deelnemen;
- er worden bestaande bronnen gebruikt;
- de indicatoren worden regelmatig door de bronnen gepubliceerd;
- voor de indicatoren met betrekking tot het ‘sociaal domein’ is aangesloten bij de reeds bestaande ‘Gemeentelijke monitor sociaal domein’.
Via de website ‘waarstaatjegemeente.nl’ zijn nagenoeg alle gegevens voor het opnemen van de indicatoren voor alle gemeenten beschikbaar. De beleidsindicatoren in het taakveld ‘bestuur en ondersteuning’ zijn niet op deze website opgenomen maar worden via de gemeenten zelf ingevuld. In verband met de ambtelijke fusie zijn juist deze gegevens voor onze gemeenten niet beschikbaar aangezien de budgetten voor bedrijfsvoering, overhead e.d. overgezet zijn naar onze GR.
In navolgend overzicht worden de indicatoren van onze gemeente gepresenteerd. als vergelijk zijn tevens de landelijke cijfers opgenomen en de cijfers van onze samenwerkingsgemeente Sint-Michielsgestel. De opgenomen cijfers zijn gebaseerd op gegevens die beschikbaar waren per eind juli 2021.
Indicator | eenheid | periode | gebied / dimensie | waarde | bron | omschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2019 | Nederland | 2,4 | DUO/Ingrado | Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. |
Boxtel | 5,2 | |||||
Sint-Michielsgestel | 3,1 | |||||
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2019 | Nederland | 6 | CBS Jeugd | Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Boxtel | 4 | |||||
Sint-Michielsgestel | 2 | |||||
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2019 | Nederland | 2 | CBS Jeugd | Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Boxtel | 2 | |||||
Sint-Michielsgestel | 1 | |||||
Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2020 | Nederland | 795,9 | CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research | Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
Boxtel | 771,5 | |||||
Sint-Michielsgestel | 490 | |||||
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 2020 | Nederland | 700 | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO | Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeen |
Boxtel | 716 | |||||
Sint-Michielsgestel | 570 | |||||
Demografische druk | % | 2021 | Nederland | 70,1 | CBS Bevolkingsstatistiek | Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. |
Boxtel | 78,5 | |||||
Sint-Michielsgestel | 80,4 | |||||
Functiemenging | % | 2019 | Nederland | 53,3 | CBS BAG/LISA - bewerking ABF Research | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Boxtel | 52,8 | |||||
Sint-Michielsgestel | 42,5 | |||||
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | € | 2021 | Nederland | 737 | COELO, Groningen | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
Boxtel | 724 | |||||
Sint-Michielsgestel | 796 | |||||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2021 | Nederland | 811 | COELO, Groningen | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
Boxtel | 788 | |||||
Sint-Michielsgestel | 871 | |||||
Gemiddelde WOZ waarde | x €1.000 | 2016 | Nederland | 209 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Boxtel | 240 | |||||
Sint-Michielsgestel | 286 | |||||
Gemiddelde WOZ waarde | x €1.000 | 2017 | Nederland | 217 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Boxtel | 242 | |||||
Sint-Michielsgestel | 290 | |||||
Gemiddelde WOZ waarde | x €1.000 | 2018 | Nederland | 230 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Boxtel | 249 | |||||
Sint-Michielsgestel | 299 | |||||
Gemiddelde WOZ waarde | x €1.000 | 2019 | Nederland | 248 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Boxtel | 266 | |||||
Sint-Michielsgestel | 319 | |||||
Gemiddelde WOZ waarde | x €1.000 | 2020 | Nederland | 270 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Boxtel | 284 | |||||
Sint-Michielsgestel | 335 | |||||
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2019 | Nederland | 20,1 | Klimaatmonitor - Rijkswaterstaat | |
Boxtel | 5 | |||||
Sint-Michielsgestel | 11,6 | |||||
Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2019 | Nederland | 1 | CBS Jeugd | Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Boxtel | 1 | |||||
Sint-Michielsgestel | 0 | |||||
Jongeren met jeugdbescherming | % | 2020 | Nederland | 1,2 | CBS Jeugd | Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. |
Boxtel | 1,1 | |||||
Sint-Michielsgestel | 0,7 | |||||
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2020 | Nederland | 11,9 | CBS Jeugd | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. |
Boxtel | 10,6 | |||||
Sint-Michielsgestel | 9,8 | |||||
Jongeren met jeugdreclassering | % | 2020 | Nederland | 0,4 | CBS Jeugd | Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. |
Boxtel | x | |||||
Sint-Michielsgestel | x | |||||
Lopende re-integratievoorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2020 | Nederland | 202 | CBS - Participatiewet | Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Boxtel | 210,4 | |||||
Sint-Michielsgestel | 99,4 | |||||
Misdrijven - Geweldsmisdrijven | per 1.000 inwoners | 2020 | Nederland | 4,6 | CBS - Criminaliteit | Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
Boxtel | 3,7 | |||||
Sint-Michielsgestel | 1,4 | |||||
Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | per 1.000 inwoners | 2020 | Nederland | 6,2 | CBS - Criminaliteit | Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde |
Boxtel | 5,3 | |||||
Sint-Michielsgestel | 3,8 | |||||
Netto arbeidsparticipatie | % | 2020 | Nederland | 68,4 | CBS - Arbeidsdeelname | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. |
Boxtel | 69,8 | |||||
Sint-Michielsgestel | 72 | |||||
Niet-sporters | % | 2016 | Nederland | 48,7 | Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD’en, CBS en RIVM | Het percentage niet-wekelijkse sporters t.o.v. de bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. |
Boxtel | 45,8 | |||||
Sint-Michielsgestel | 42,7 | |||||
Nieuw gebouwde woningen | per 1.000 woningen | 2020 | Nederland | 8,9 | Basisregistraties adressen en gebouwen - bewerking ABF Research | Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. |
Boxtel | 2,8 | |||||
Sint-Michielsgestel | 7,6 | |||||
Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2019 | Nederland | 161 | CBS statistiek Huishoudelijk afval | Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. |
Boxtel | 111 | |||||
Sint-Michielsgestel | 100 | |||||
Personen met een bijstandsuitkering | per 10.000 inwoners | 2020 | Nederland | 459,7 | CBS - Participatiewet | Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. |
Boxtel | 339,5 | |||||
Sint-Michielsgestel | 257,9 | |||||
Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2019 | Nederland | 26 | DUO/Ingrado | Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. |
Boxtel | 18 | |||||
Sint-Michielsgestel | 13 | |||||
Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2016 | Nederland | 14 | Stichting Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Boxtel | 17 | |||||
Sint-Michielsgestel | 18 | |||||
Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2017 | Nederland | 13 | Stichting Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Boxtel | 17 | |||||
Sint-Michielsgestel | 7 | |||||
Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2018 | Nederland | 12 | Stichting Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Boxtel | 21 | |||||
Sint-Michielsgestel | 9 | |||||
Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2019 | Nederland | 13 | Stichting Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Boxtel | 14 | |||||
Sint-Michielsgestel | 13 | |||||
Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2020 | Nederland | 11 | Stichting Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Boxtel | 7 | |||||
Sint-Michielsgestel | 5 | |||||
Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2020 | Nederland | 158,4 | LISA | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. |
Boxtel | 139,5 | |||||
Sint-Michielsgestel | 163,5 | |||||
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2019 | Nederland | 2 | DUO/Ingrado | Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. |
Boxtel | 1,7 | |||||
Sint-Michielsgestel | 1,2 |