Op 13 juli 2021 heeft de gemeenteraad de eerste bestuursrapportage 2021 vastgesteld. De hierin opgenomen structurele mutaties zijn verwerkt in deze begroting 2022. Op basis hiervan heeft het begrotingssaldo zich na de vorige begroting als volgt ontwikkeld.
Ontwikkeling begrotingssaldo | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | begroting 2024 | begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo begroting 2021-2024 | 598,6 | 427,5 | -221,1 | -393,9 | -315,5 |
Mutaties: | |||||
- maatregelenpakket sociaal domein | 127,6 | 665,3 | 667,7 | 667,7 | 667,7 |
- 2e bestuursrapportage 2020 | -397,4 | -140,3 | -54,6 | -261,1 | -240,4 |
- 1e bestuursrapportage 2021 | 373,3 | 153,1 | 42,3 | 0,5 | 12,4 |
Begrotingssaldo voor samenstellen begroting 2022 | 702,1 | 1.105,6 | 434,3 | 13,2 | 124,2 |
Mutaties begroting 2022-2025 | 64,6 | 194,6 | 487,3 | 425,6 | |
Mutaties uitwerking beleidsakkoord | -361,3 | -1.472,5 | -1.077,5 | -996,5 | -1.276,5 |
Begrotingssaldo begroting 2022-2025 | 340,8 | -302,3 | -448,6 | -496,0 | -726,7 |
Begrotingsmutaties
Samenvattend en gespecificeerd zijn in deze begroting de volgende mutaties verwerkt.
Voorgestelde begrotingsmutaties, begrotingssaldo | begroting | begroting | begroting | begroting | ||
Programma/Product | Onderwerp/toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma Duurzame Transformatie: | ||||||
Milieu | Begroting 2022 GR ODBN | 17,7 | 20,5 | 23,0 | 16,3 | |
Programma Sociale Kracht: | ||||||
Maatschappelijk werk | Aframen budget waarderingssubsidies Esch vanaf 2023 (was incidenteel bedoeld) | 25,0 | 25,0 | 25,0 | ||
Volksgezondheid | Begroting 2022 GR GGD | -27,7 | -51,8 | -76,5 | -101,7 | |
Programma Leefbare Ruimte: | ||||||
verkeersmaatregelen | Verkeerstellingen 1 maal in 3 jaar | -35,0 | ||||
Update GBA (vml GVVP) 2022 kan vervallen, maar in 2026 opvoeren: daarna elke vier jaar | 50,0 | |||||
Programma Vitaal ondernemen: | ||||||
Programma Meewerkend Bestuur: | ||||||
Algemene dekkingsmiddelen | Ontwikkeling OZB opbrengst op basis van indexering en woningbouwprogramma | 21,0 | 125,7 | 104,6 | 241,3 | |
Algemeen budgettair | Actualisatie stelpost prijsindexering | 67,8 | 243,5 | 362,9 | 505,1 | |
Mutaties stelpost areaaluitbreiding vanwege woningbouwprogramma | -58,0 | -158,0 | -189,0 | -213,0 | ||
Diverse programma's: | ||||||
Voorgenomen investeringen van 2024 naar 2025 | 253,1 | |||||
Diverse mutaties < € 5.000 | -6,2 | -10,3 | -15,8 | -12,4 | ||
Totaal effect mutatie begrotingssaldo | 64,6 | 194,6 | 487,3 | 425,6 |
Tevens zijn in deze begroting de gevolgen van het Beleidsakkoord 2021-2026 'Samen aan de slag' verwerkt. De mutaties voor het jaar 2021 verwerken we via de tweede bestuursrapportage 2021.
Uitwerking beleidsakkoord | begroting | begroting | begroting | begroting | begroting | |
Programma/Product | Onderwerp/toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma Duurzame Transformatie: | ||||||
Afval | Beleidsakkoord nr. 33 Grondstoffen: Hoeveelheid restafval reduceren. | -45,0 | -35,0 | -35,0 | -35,0 | -35,0 |
Beleidsakkoord nr. 33 Grondstoffen: Hoeveelheid restafval reduceren. Doorbelasting tarief | 35,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 | ||
Beleidsakkoord nr. 35 Grondstoffen: Stimuleren bestrijding van zwerfafval door subsidiëring en faciliteren van bewonersinitiatieven. | -15,0 | |||||
Milieu | Beleidsakkoord nr. 41 Milieu: Via ProRail en Rijk; spoedige realisatie van geluidwerende voorzieningen en raildempers. | -50,0 | -100,0 | -100,0 | -100,0 | -100,0 |
Programma Sociale Kracht: | ||||||
Maatschappelijk werk | Beleidsakkoord nr. 52 GRIP: Verbeteren grip op het sociaal domein. | -108,0 | -108,0 | -108,0 | -108,0 | |
Beleidsakkoord nr. 55 Zorg en ondersteuning (Maatschappelijk werk en WMO): Ondersteunen initiatieven en activiteiten vanuit de samenleving. | -10,0 | -10,0 | -10,0 | -10,0 | ||
Beleidsakkoord nr. 56 Zorg en ondersteuning (Maatschappelijk werk en WMO): Realiseren ouderen agenda met een actieve rol voor de leden van de werkgroep. | -100,0 | -100,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 63 Zorg en ondersteuning (Maatschappelijk werk en WMO): Van tafel krijgen landelijk opgelegde uniforme tarief als eigen bijdrage voor Hulp bij het huishouden. | -2,3 | -2,3 | -2,3 | -2,3 | -2,3 | |
Beleidsakkoord nr. 67 Zorg en ondersteuning (Maatschappelijk werk en WMO): We ondersteunen mantelzorgers maximaal. | -30,0 | -30,0 | -30,0 | -30,0 | ||
Jeugdzorg | Beleidsakkoord nr. 78 Jeugdzorg: We spreken mét onze jongeren, en niet enkel óver jongeren. | -27,0 | -27,0 | |||
Beleidsakkoord nr. 86 Jeugdzorg: Veilig uitgaan voor jongeren willen we bevorderen. Jeugdactiviteiten, waaronder jeugdcarnaval, worden gestimuleerd en gefaciliteerd, waarbij we initiatieven toejuichen. | -27,0 | -27,0 | ||||
Inkomensvoorziening | Beleidsakkoord nr. 76 Participatie en inkomensvoorziening: Wij gaan de regels voor (bijzondere) bijstand en het Welzijnsfonds herijken. | -100,0 | -100,0 | -100,0 | -100,0 | |
Onderwijs | Beleidsakkoord nr. 100 Onderwijs: We willen komen tot een goede en duurzame basisschool in Esch. | -25,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 98 Onderwijs: Samen met de schoolbesturen wordt het IHP (integraal huisvestingsplan) opgesteld, met een duidelijke visie op het toekomstig scholenlandschap. | -25,0 | -50,0 | -50,0 | -50,0 | -50,0 | |
Programma Leefbare Ruimte: | ||||||
Volkshuisvesting | Beleidsakkoord nr. 113 Volkshuisvesting/woningbouw: We werken daadkrachtig aan de realisatie van lopende woningbouwontwikkelingen. | -2,0 | -50,0 | -50,0 | -50,0 | -50,0 |
Beleidsakkoord nr. 114 Volkshuisvesting/woningbouw: We zetten maximaal in op transitie van (leegstaande) bedrijfsgebouwen in de bebouwde kom naar woningen. | -10,0 | -10,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 115 Volkshuisvesting/woningbouw: We nemen splitsingsmogelijkheden voor grote woningen op in bestemmingsplannen/omgevingsplan. | -10,0 | |||||
Beleidsakkoord nr. 116 Volkshuisvesting/woningbouw: We werken aan realisatie van tijdelijke woonvormen op korte termijn om aan dringende woningnood tegemoet te komen. | -50,0 | -50,0 | ||||
Ruimtelijke ontwikkeling | Beleidsakkoord nr. 109 Ruimtelijke ontwikkeling: Voor het gebied tussen Boxtel (Noordwest) en Esch starten we in 2021 met het opstellen van een gebiedsvisie. | -50,0 | ||||
Grondexploitaties | Beleidsakkoord nr. 110 Grondexploitaties: De Nota Grondbeleid wordt in 2021 herzien. | -2,0 | ||||
Beheer onroerend goed | Beleidsakkoord nr. 150 Beheer onroerend goed (vastgoedbeheer): Verder tot uitvoering brengen mogelijk vervreemden van ons onroerend goed zonder maatschappelijke functie/rol. | -90,0 | -90,0 | -90,0 | -90,0 | |
Groenbeheer | Beleidsakkoord nr. 148 Groenbeleid- en beheer: We stellen in 2021 een nieuw bomenbeleidsplan vast. | -50,0 | ||||
Verkeersmaatregelen | Beleidsakkoord nr. 123 Infrastructuur en mobiliteit: In 2021 starten we het proces naar een nieuwe visie op de mobiliteit met als horizon 2040. | -25,0 | -25,0 | |||
Beleidsakkoord nr. 124 Infrastructuur en mobiliteit: We bouwen voort aan het autoluw en 30km/h maken van woonwijken. | -25,0 | -25,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 125 Infrastructuur en mobiliteit: De Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK), verkeersmaatregelen Tongeren en de verbreding Keulsebaan (KBA) worden uitgewerkt en uitgevoerd zoals voorzien. | -225,0 | |||||
Beleidsakkoord nr. 128 Infrastructuur en mobiliteit: De verkeersdruk in de Baroniestraat vraagt om passende maatregelen. | -15,0 | -15,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 132 Infrastructuur en mobiliteit: We trekken met andere gemeenten en Provincie samen op in de realisatie van een snelfietsroute ‘s-Hertogenbosch – Boxtel – Eindhoven (SFR). | -20,0 | |||||
Beleidsakkoord nr. 133 Infrastructuur en mobiliteit: We optimaliseren het fietsnetwerk in onze hele gemeente. | -40,0 | -80,0 | -120,0 | |||
Parkeren | Beleidsakkoord nr. 140 Parkeren: We handhaven betaald parkeren op plekken waar de ruimte schaars is en de parkeerdruk hoog | -50,0 | ||||
Beleidsakkoord nr. 144 Parkeren: We onderzoeken enkele knelpunten bij parkeren in woonwijken | -25,0 | |||||
Beleidsakkoord nr. 145 Parkeren: We onderzoeken het langparkeren aan (noord-)oostzijde van het centrum van Boxtel. | -200,0 | |||||
Programma Vitaal ondernemen: | ||||||
Economische aangelegenheden | Beleidsakkoord nr. 153 Economische ontwikkeling: Nieuwe economische agenda opstellen in 2021. | -25,0 | -25,0 | |||
Beleidsakkoord nr. 168 Recreatie en toerisme: Wij staan voor professionalisering en versterking van het toeristisch profiel Beleef Boxtel. | -25,0 | -25,0 | ||||
Maatschappelijke voorzieningen | Beleidsakkoord nr. 180 Maatschappelijke voorzieningen: In samenspraak met betrokkenen spelen we in op kansen voor het opwaarderen van de ‘hartjes in de wijk’. | -25,0 | -25,0 | |||
Kunst | Beleidsakkoord nr. 188 Kunst en cultuur: Actualiseren van het kunst- en cultuurbeleid. | -25,0 | -25,0 | |||
Sport | Beleidsakkoord nr. 189 Sport: Een themamakelaar Sport ondersteunt verenigingen en maakt sportbeleid. | -40,0 | -40,0 | -40,0 | -40,0 | -40,0 |
Monumentenzorg en oudheidkunde | Beleidsakkoord nr. 194 Monumentenzorg erfgoed: Cultureel erfgoed wordt als maatschappelijke opgave integraal meegewogen in de nieuwe omgevingsvisie. | -20,0 | -20,0 | -20,0 | -20,0 | |
Beleidsakkoord nr. 195 Monumentenzorg erfgoed: De basis van bestaand erfgoedbeleid wordt gehandhaafd. | -30,0 | -30,0 | -30,0 | -30,0 | ||
Beleidsakkoord nr. 196 Monumentenzorg erfgoed: Stimuleren en faciliteren van projecten die Boxtels cultureel erfgoed beschermen, versterken en beleefbaar maken. | -10,0 | -10,0 | -10,0 | -10,0 | ||
Programma Meewerkend Bestuur: | ||||||
Bestuur | Beleidsakkoord nr. 197 Participatie binnen Meewerkend Boxtel: Burgerparticipatie wordt een standaard onderdeel van processen die een groep of gemeenschap direct raken. | -99,2 | -99,2 | -99,2 | -99,2 | |
Bestuur | Beleidsakkoord nr. 216 MijnGemeenteDichtbij: Maatregelpakket op basis van een advies en plan van aanpak verbeteringen vanuit de directie MGD. | -50,0 | -75,0 | -75,0 | ||
Openbare orde en veiligheid | Beleidsakkoord nr. 207 Openbare orde en veiligheid: We geven specifieke aandacht aan (financieel) kwetsbaren, zij zijn gevoelig voor crimineel geld. | -48,0 | -48,0 | -48,0 | -48,0 | |
Totaal effect mutatie begrotingssaldo | -361,3 | -1.472,5 | -1.077,5 | -996,5 | -1.276,5 |
Per saldo zien we door deze mutaties een negatieve ontwikkeling van het begrotingssaldo.